کنترلر دما

تجهیزاتی جهت کنترل پارامتر دما در فرایندهای صنعتی و آزمایشگاهی میباشند. کنترلر درون یک سیستم کنترل حرارت یک سنسور حرارتی از قبیل ترموکوپل یا سنسوری از خانواده RTD (از قبیل PT100 یا PT1000 و …) را به عنوان ورودی می پذیرد و مقدار حرارت واقعی (همانی که از سنسور حرارتی می گیرد) را با مقدار حرارت دلخواه یا تعیین شده مقایسه می کند. سپس یک خروجی تولید می کند.

کنترل ON/OFF

کنترلر On / Off ساده ترین نوع از دستگاه های کنترل حرارت هستند. خروجی این نوع دستگاه ها تنها شامل روشن / خاموش بوده و خروجی دیگری (مثلا حالت وسط) ندارند. این سیستم تنها زمانی خروجی خود را تغییر می دهد که حرارت (در واقع حرارتی که خود از سنسور حرارتی به عنوان ورودی دریافت می کند) از حد میزان تعیین شده بگذرد (بالا یا پایینتر از حد تعیین شده). از آنجایی که حرارت باید از حد میزان تعیین شده بالاتر یا پایینتر برود تا نوع خروجی کنترلر تغییر پیدا کند، پروسه حرارت تبدیل به یک چرخه پیوسته می شود که بالاتر و پایینتر از میزان تعیین شده در نوسان است.

کنترل PID

در این روش در مقایسه با روش ON/OFF، با سرعت کمتری به دمای مطلوب می‌رسیم ولیکن نوسانات کمتری داشته و اورشوت به حداقل می‌رسد.
در این روش این امکان برای ما فراهم می‌شود که پس از رسیدن به دمای مطلوب با دقت بالایی دما را در یک مقدار ثابت نگه داریم.

بنابراین در این روش مشخصه‌های کنترلی بهتر از روش قبلی بوده و اور‌‌‌شوت و هانتینگ نخواهیم داشت.